November 30, 2015

Hammerhead: Alliances 3




War Head Alliances 3 

24.1.2016 aavikko palaa, jengii kuolee ja rokki soi...

Legendaarinen tiimiteematurnaus Hammerhead: Alliances saa jatkoa! Jatkaako peittoamaton valkoinen allianssi voittokulkuaan, vai onko Mustan koalition vuoro juhlia pölyn laskeuduttua? Sunnuntaina 24.1.2016 pelataan kolmen kierroksen Warhammer 40,000 -tiimiturnaus 1500 pisteen armeijoin ja otetaan asiasta selvää.

Tapahtuma tähtää viihdyttävään joukkueturnaukseen teemaskenaarioin ja -armeijoin. Pyydämme pelaajia varustautumaan makein figuin ja fiilistelyasentein; kyseessä ei ole kompetitiivinen yksilöturnaus vaan kevyt fluffihupailu.

- Turnaukseen mahtuu 22 kenraalia kahteen yhdentoista hengen tiimiin. Järjestäjät jakavat tiimit paikan päällä salaisen reseptin mukaan.
- Osallistumismaksu 10€ maksetaan turnauspaikalla.
- Käytettävien figujen tulee olla pelaajan omantunnon mukaan valmiiksi maalattuja, beissattuja ja erikoisaseistuksiltaan wysiwyg-säännön mukaisia. Tämä tarkoittaa, että kaikkien kranaattien ja pistoolien ei välttämättä tarvitse näkyä figuista, mutta niiden optioneina ostettujen varusteiden, kuten spesiaaliaseiden, lähitaisteluaseiden ja esimerkiksi lippujen kylläkin. Proxyluontoiset tai selvästi keskeneräiset figut tulee jättää kotiin.

Armeijanrakennuspeksit

- Pistemäärä on 1500 tai alle.
- Turnaus pelataan Battle Forged -armeijoilla ja korkeintaan kolmella Detachmentilla.
- Useita formationeita tai detachmenteja sisältävät "keräilykaaviot" on kielletty.
- Kaikki Games Workshopin julkaisemat Codexit, Codex Supplementit, White Dwarf -lisärit sekä Detachment-julkaisut (mukaan lukien Webstore Exclusive -säännöt) ovat käytössä. Pelaajalla tulee olla mukanaan käyttämiensä Detachmentien säännöt.
- Ajantasaiset ja kaikilta sääntömuodoiltaan seiskaedikkaan sopivat Forge World -yksiköt, joilla on Experimental Rules -leiman korvaava Warhammer 40K -leima ovat sallittuja.
- Kaikki virallisen figun saaneet Fortificationit ovat sallittuja ja niitä pelataan Stronghold Assault -kirjan mukaan.
- Hahmodataslatet, kuten Be'Lakor ja Cypher ovat sallittuja.
- Lord of War -yksiköt ja Super Heavyt eivät ole sallittuja klassisia erikoishahmoja (Kaldor Draigo, Ghazghkull Thraka, Logan Grimnar, Marneus Calgar...) ja Imperial Knighteja lukuunottamatta.
- Warlord Traitit ovat käytössä, Mysteeriobjektiivit ja -maastot eivät.
- Turnauksen ilmapiirin pitäisi korvata FAQ:n tarve. Järjestäjä kuitenkin ratkaisee mahdolliset tenkkapoot paikan päällä käyttäen referenssinä ETC FAQ:ta tai muita lähteitä.
- Armeijalistat palautetaan ennakkoon perjantaihin 22.1. mennessä. Tulostamme jokaiselle pelaajalle tämän listasta kopion, joka odottaa aamulla turnauspaikalla.

Allianssit!

Hammerhead: Alliances pelataan joukkueturnauksena. Yhdentoista pelaajan armeijakunnat kerryttävät pistesaldoaan itsensä sijaan omalle allianssilleen ja lopputuloksen ratkaisee suurempi pistesaldo. Turnauksen aikana kaikki kohtaavat kolme vastustajajoukkueen pelaajaa haastavissa skenaarioissa.

Allianssille äänestetään ennen pelien alkua komendantti, joka on vastuussa joukkojensa moraalinnostatuksesta sekä taistelukomennuksista ensimmäisellä kierroksella. Ekan kierroksen peliparien arpomisen sijaan molempien allianssien komendantit parittavat kenraalinsa taisteluihin ETC-turnauksista tutun paritusprosessin mukaan. Tällöin molemmista alliansseista valitaan salaa Champion, minkä jälkeen komendantit arpovat parituksen aloitusjärjestyksen. Tämän jälkeen kukin laittaa vuorollaan eteen yhden armeijoistaan, minkä jälkeen vastapuolen komendantti saa valita omista joukoistaan vastustajan haastajalle. Prosessia jatketaan, kunnes peliparit ovat selvillä. Championit paljastetaan lopuksi ja nämä pelaavat toisiaan vastaan.

Pöytien täyttäminen aloitetaan turnauksessa ETC-rutiinista poiketen järjestyksessä. Kaikilla eri pelikentillä on omat tehtävänsä, mikä tekee tilanteeseen mukautumisesta kenraaleille haastavaa. Teematehtävät ovat osin päivitettyjä versioita edellisten Alliancesien skenaarioista, osin täysin uusia.

Toisen ja kolmannen pelikierroksen peliparit ja pöydät arvotaan, kuitenkin siten, että kaikki pelaavat koko turnauksen eri vastustajia vastaan.

Ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen hoituu postaamalla nimensä tähän ketjuun tai War Headin Facebook-kanavalla. Turnauksemme täyttyvät kuitenkin tavallisesti niin vilkkaasti, että reiluuden nimissä arvomme ilmoittautuneista lopullisen osallistujalistan, mikäli ilmoittautumisia tulee yli maksimikapasiteetin. Arvonta suoritetaan vuoden loppuun mennessä. Tämä on asiakaspalautteesta opittu niksi ja nähdäksemme on reiluinta kaikille, etteivät kaikki paikat mene suoraan vain aktiivisimmille netinkäyttäjille.

Ilmoittautumisaikaa on jouluaattoon 24.12. saakka.

Järjestelyjen vuoksi pelaajien tulee palauttaa armeijalistansa ennakkoon viimeistään perjantaina 22.1.2016! Palautus tapahtuu yksityisviestillä Sotavasaran käyttäjälle Frenzy.

Sunnuntain aikataulu

08:00 Ilmoittautuminen
08:30-09:00 Allianssien muodostaminen ja peliparitus
09:00-12:00 Peli 1
12:00-13:00 Lounastauko
13:00-16:00 Peli 2
16:00-19:30 Peli 3 ja voittajajoukkueen ja parhaan armeijan tunnustaminen

Tehtävät ja pisteytys

Hammerhead: Alliances -turnauksessa pelit pisteytetään tutun 0-20-skaalan mukaan pelaajien piste-erotukseen perustuen. Ansaitut turnauspisteet lasketaan oman allianssin pistepottiin. Skenaarioiden victory pointit määräytyvät tehtävän mukaan. Erilaisia skenaarioita on useita ja ne vaihtelevat pöytien välillä!

Pelin aloittaminen

1. Pelaajat sopivat miten mikäkin maastonkappale toimii.
2. Heitetään noppaa objektiivien asettamisesta, roll-offin voittanut pelaaja päättää kumpi pelaajista asettaa ensimmäisen objektiivimerkin.
3. Heitetään puolten valinnasta, roll-offin voittanut pelaaja valitsee deployment zonen.
4. Heitetään Warlord Traitit. Kohdan 3 roll-offin voittanut pelaaja aloittaa.
5. Heitetään Psychic Powerit. Kohdan 3 roll-offin voittanut pelaaja aloittaa.
6. Heitetään Night Fighting jos vähintään toinen pelaajista haluaa.
7. Heitetään aloitusheitto, voittaja päättää kumpi deployaa ensin. Ensin deployannut saa päättää kumpi saa ensimmäisen vuoron.
8. Deployment.
9. Infiltratorien deployment.
10. Scout movet.
11. Päätös ensimmäisestä vuorosta.
12. Seize the Initiative

Ota messiin

Maalattu ja wysiwyg armeija lisätarvikkeineen
Maelstrom of War -kortit ja kuusi numeroitua Objective Markeria
Nopat, templatet, sääntökirja, oman armeijasi FAQ
Kaikkien armeijalistan yksiköiden ja Detachmentien ja Formationien säännöt
Tarjotin tai levy, jolla onnistuu armeijan siirtely pöytien välillä
Eväät tai rahaa kenttäruokailuun
10€ osallistumismaksu tai maksukortti

Pelipaikka ja saapumisohjeet

Tammikuu koittaa nopeammin kuin luuletkaan. Aika tarttua siveltimeen! 

Turnausta odotellessa voi tuleviin tunnelmiin virittäytyä raporttien parissa:
Alliances 1 ja Alliances 2.

November 29, 2015

The Moonwalkers



Civil Warista on kohta toivuttu! Loiventavina on käytetty muita projekteja; turnausvalmisteluiden tyyppisten rykäysten jälkeen on kiva taas palata kasuaalimaalailun tai vähän unohtuneiden hankkeiden pariin. Oon potenut vähän morkkista siitä, että mun Lord of the Rings -hiidet on edelleen telakalla siitä huolimatta, että oon jo pariin otteeseen pohtinut tekeväni niistä maalauskisaentryn johonkin skabaan. Morian hiisijoukkojen pystyttäminen alkoi kuitenkin tuntua taas ajankohtaiselta, kun Eric ja Sini pelasivat pienen skirmishin Fight Clubilla; potentiaalinen pelikäyttö on kuitenkin iso motivaattori maalailulle. Arnorin keihäsmiehet johtajineen eivät muuten lopulta pärjänneet Nazgulin johtamille villiörkeille, joten valmistuessaan hiidet pääsis myös voittajien leiriin!

Erilaiset tapahtumat ja deadlinet on myös omiaan vauhdittamaan maalausta ja pohdimmekin Edun kanssa, jos yhdistelisimme eri LoTR-skenaarioista pienen viikonloppukampanjan. Samaan tarpeeseen voisi myös tehdä vähän lisää historiallishenkistä maastoa ilman pääkalloja ja hullutuksia. Luultavasti suunnitelmien toimeenpano siirtyy kuitenkin tulevaisuuteen, sillä alkuvuodelle on jo luvassa monenlaista 40K-ohjelmaa, jotka vaatii omat järjestelynsä. Pieni Keskimaa-hiitti on kuitenkin aina takaraivossa ja valmiiseen maailmaanhan voi aina palata! Odotellessa kokoelmat karttuu, kun tavaraa ei kuitenkaan malta olla hamstraamatta.

Teemme pian pienen Lord of the Rings -figugallerian lähinnä Ericin parin vuoden sisään valmistuneista miniatyyreistä, mutta tänään kameran eteen päätyivät Ollin Civil Waria varten laajentuneet Bad Moonit. Mek-teemainen osasto pyöri aiemmin Mega-Armoured Nobien ja Trooppeihin saatavien Deff Dreadien ympärillä, mutta koska nykysäännöillä örkkienkin on täytettävä CAD-slotit rehellisesti, joutui Olli maalaamaan poikia ja grotteja sisällissotaa varten.

Metalliset Meganobit on aarteita. Kun tutustuimme Ollin kanssa paremmin muutama vuosi sitten, teimme aktiivisesti pieniä figukauppoja, joissa vaihtoivat omistajaa esimerkiksi nämä höyryjyrät. Metallissa on aina oma fiiliksensä ja kolmosedikan örkkisculptit on jotenkin erityisen tunnelmallisia ja ilmeikkäitä.

Metallifiguja on täydennetty muutamilla muoviosilla konversioissa. Boss Nob on hakenut lisäsuojaa cadialaisesta kypärästä.

Armeijan komentaja Zogrim on itsekin jo puoliksi Killa Kan. Civil Warissa komentaja tappoi itsensä kerran ylikuumentuneella Blasterilla 2+ savesta huolimatta, mutta kaikki muut osumaheitot olikin sitten pelkkiä kutosia.

Bad Moon boyzit kasvatti armeijan päälukua aikalailla. Shoota Boyt on klassikoita!

Ajoneuvojen ja panssaroitujen erikoisjoukkojen keltaista väriteemaa on jatkettu pojissa vaatetuksessa sekä sotamaalauksissa.

Raju Nob hoitaa kirveineen lähikantaman tappohommat.

Väriteema on pidetty simppelinä siltä varalta, että laumaa haluu joskus kasvattaa. Örkit on musta vähän yllättäen yksi työläimpiä figuja maalata, sillä niissä on niin paljon eri materiaaleja ja yksityiskohtia; Marineita sutiessa riittää panssarin hyvä maalaus tosi pitkälle, mutta perusörkeissä on sen lisäksi vielä isoja ihopintoja ja paljon toisistaan eriteltyjä vaatekappaleita. Lisäksi örkkien kasvoissa riittää puuhattavaa, eikä niitä oikein fokuspisteinä voi jättää huomiottakaan. Hauskoja figuja silti!

Snikrotin Kommandot olivat yksi uusista vahvistuksista. Itse päällikkö on ollut jo olemassa aiemmista projekteista, mutta nyt se sai viimein johdettavakseen kunnon soluttautuja-anarkistit.

Kaikissa figuissa on pieniä konffeja ja kitbasheja muista muovisista örkkiseteistä.

Yksityiskohtiin lukeutuvat kotikutoiset kaasunaamarit, äänenvaimentimet ja taktiset varusteet, kuten kiikaritähtäimet, rumpulippaat ja perunanuijat.

Liekkarikommandossa on haettu SAS-teemaa pipoa ja käärittyjä hihoja myöten. Ryhmän varajohtaja on kähveltänyt Auspexin jostain keisarillisesta asemasta. Tummista kuvista käy vähän huonosti ilmi, mutta kommandojen housuja täplittää harmaasävyinen kaupunkimaastokuvio.

Toista Troop-slottia päätyivät täyttämään viheliäiset Gretchinit. Keltaiset yksityiskohdat on näissä heleään ihonsävyyn yhdistettynä jotenkin erityisen persoonallisia.

Muoviset Grotit seisovat samanlaisilla ruosteisilla industrial-teräslaatoilla kuin armeijan muutkin figut.

Yksikön Slaver on aloittanut palveluksensa Mekboyna, mutta se koulutti Oiler Squigistaan Civil Waria varten Sniffer Squigin. Snikrot yrittää vähän hyssytellä nuuskuttajaa ennen kuin etujoukot paljastuvat.

Viime silaus örkkien romuralliin olivat teemanmukaiset objektiivimarkerit.

Olli oli saanut mahtumaan Civil War -armeijalistaansa ylivoimaisesti eniten ajoneuvoja ja kolisevia kävelijöitä oli kaikesta päätellen hauska ohjastaa.

Erityisesti joraavista Killa Kaneista syntyy aina hupaisia tilanteita ja sotastooreja.

Nähdäänköhän Zogrimin tukena ensi vuonna jo Gorkanaut, jos War Head Civil War III -pistemäärä päätetään nostaa 1500:an? Jäämme odottelemaan...

The Bad Moon Walkers on the move! 


November 19, 2015

Civil War II: Combat Coverage Bravo

...jatkoa viime numerosta.







Olli suunnittelee deploymentia.
Kun armeijalistat oli esitelty ja pitkään valmistellut yksikköyllätykset paljastettu muille osallistujille, oli aika suunnata katse pelitilan screenille, jossa odottivat ensimmäisen kierroksen peliparitukset. Civil Warissa pelattaisiin perinteen mukaan kolme pelikierrosta, joista kustakin oli ansaittavissa 20 pelaajakohtaista pistettä. Maailmanlaajuisesti hauskaksi todettuun malliin pelasimme yhdistelmätehtäviä, jossa miteltiin yhtäaikaisesti ennaltamääritetyssä Maelstrom of War- ja Eternal War -skenaariossa. Tämän lisäksi käytössä oli tietysti tavalliset secondaryt. Turnauspisteitä jaettiin netotun piste-erotuksen mukaan, mutta lopputuloksia tarkastellessa victory pointien paino puolitettiin ennen turnauspisteiksi muuttamista. Näin taattiin tiukemmat mittelöt, kun Massacre-voittoja olisi harvassa.

Civil Warin eka tehtävä oli Spoils of Waria ja Supply Dropia, jossa kuuden objektiivin joukosta piti tutkimalla löytää yksi Reliikki. Tätä seurasi tavanomaisemmat Cleanse and Control + Purge the Alien sekä Contact Lost + Crusade. Maelstromia pelattiin täydellä pakalla Reconia lukuunottamatta. Sovimme korteista ansaittavan D3 Victory Pointia olevan aina 2, sekä että loppupelin aikana mahdottomat Maelstrom-kortit saisi nostohetkellä vaihtaa toiseen.


Vaikka yöunet jäivät pariin tuntiin, Hese oli valmis toimintaan! Pelipöydät oli aseteltu valmiiksi edellisenä iltana ja rajasimme kentän pienemmän pistemäärän vuoksi standardikoon sijaan 48x54 tuumaan.



Ykköspöytä oli uhkaava keisarillinen hallinto- ja teollisuusalue, joka oli viruspommituksen jäljiltä vain varjo entisestään. Tyhjät kadut täyttyisivät pian taistelun äänistä.

Toinen pöytä oli hiljainen kyläpahanen vuoristojonon sydämessä. Kylän asukkaat olivat paenneet tiehensä nähdessään pommikoneiden varjot vuortenhuippujen yllä.

Kolmospöydän teema oli ruosteaavikon maatila ja sinne perustettu varuskunta. Muutama palmu huojui tuulessa siellä, minne kastelukanavat ulottuivat.

Ekan kierroksen paritukset olivat Juha vs Eric, Teemu vs Olli ja Johannes vs Hese! Juha järjesti Air Cavinsa reserviin ja deployasi elysialaista eliittiä odottamaan ilmatukea.

Karaistunut jalkaväki suojautui raunioihin ja radistit etsivät keisarillisista viestiperusteista ilmavoimien taajuuden.

Näitä vastaan ryhmittyi Stormtrooper-erikoisjoukkojen raskaasti aseistettu ja aggressiivinen hyökkäysdivisioona.

Ensimmäiset vuorot Thunderer-tankit moukaroivat elysialaisten asemia Demolisher Cannoneillaan, ennen kuin Valkyyrioiden lento muutti taistelun kulun! Erityisesti Vulture teki hirvittävää tuhoa avoimelle ajautuneille Tempestus-joukoille Punisher Cannonillaan. Juhan onnistui myös Sentineliensä tuella kiriä Maelstrom-johtoon ja löytää Supply Drop -reliikki keskustan rauniosta.

Ericillä oli kuitenkin muita suunnitelmia ja Stormtrooper-kenraali turvautui joukkojensa ylivertaisiin kykyihin. Tempestus Breacherit ottivat Grav-aseidensa kohteeksi Juhan johto-osien Valkyrien ja kolmea kutosta myöhemmin elysialaisradiossa kuului vakava viesti; "We've got a bird down, we've got a bird down..."

Lentoturmassa menehtyi koko esikunta mukaan lukien Lord Commissar, Primaris Psyker ja Yurikin johtama komentojoukkue. Sentinelit kiiruhtivat paikalle tutkimaan hylkyä, mutta mitään ei ollut tehtävissä.

Toisaalla Hesen vastavalmistunut Mechanicus-armeija antoi Johanneksen Tyranideille oppitunteja nykyaikaisen sodankäynnin työkaluista ja lukuisista eksoottisista erikoissäännöistä. Erityisesti Psyocculum Inkvisiittorin koordinoima tulitus aiheutti hirvittäviä vahinkoja muukalaispsykerien johtamissa Tyranid-laumoissa.

Magos Dominus myös myhäili Kastelan Robotiensa astellessa rohkeasti lähitaisteluun Skytyrantin ja Genestealerien kanssa ja poistuen myllystä lopulta voittajina!

Aavikkokaupungissa örkit huomasivat tulleensa piiritetyiksi keisarillisten salamurhaajien toimesta. Calliduksen ja Eversorin alfaisku onnistui säikäyttämään laitimmaisen örkkiryhmän pakojalalle ja vihernahkojen oikea reuna murtui.

Hymy-Olli kuitenkin nautiskeli tuodessaan Snikrotin Kommandot sisään takalinjoista tappamaan Thunderfire Cannonia ja sen asemat linnoittanutta Techmarinea.

Vindicare Assassin ei ottanut stressiä lähistöllä elämöivistä Kommandoista, vaan upotti Hellfire-luodilla haavan örkkien Big Mek Warlord Zogrimiin. Tarkasti laskettu isku riitti, sillä Zogrim kuoli seuraavalla vuorolla traagisesti muutaman ykkösen saattelemana Kustom Mega-Blastansa ylikuumentuessa. Tulimme siihen tulokseen, että Calliduksen oli täytynyt sabotoida örkkien asevarasto taistelua edeltäneenä iltana.

Callidus Assassinin onnistui tyhjentää lato Gretchineistä ja örkkitalsijoiden rynnäkkö jäi puolitiehen keisarillisia Bikeja ja Assassinien meltapommeja vastaan. Nopeammin liikkunut Imperiumi voitti ensimmäisenä päättyneen ottelun selkein luvuin!

Hesen ja Johanneksen matsi oli vielä aluillaan, joten Olli siirtyi seuraamaan Edun ja Juhan mittelöä. Militarum Tempestus oli pudottanut joukkoja lähelle objektiivia ja puski nyt uskaliaasti avoimia katuja pitkin keskusrauniota kohti.

Myös elysialaiset lähettivät jalkaväkijoukkoja kohti Supply Dropia, tukenaan Sentinelit ja vihollislinjoissa tuhoa tekevät lentokoneet.

Keskusaukealle kuitenkin murskasi tiensä myös Imperial Robotin kannustamat Breacherit. Hurja lähitaistelu käynnistyi Supply Dropin päällä ja hetken näytti, että uljaat Elysialaiset saisivat sen haltuunsa viimeisen Objective Secured -Stormtrooperyksikön heitettyä henkensä pistimiin. Kuolettavasta Strafing Runista selvinnyt Tempestus Lord Commissar kuitenkin rynnäköi verissä päin aukiolle ja silppusi loput viholliskaartilaiset Power Swordillaan, jääden kaksin Imperial Robotin kanssa. Taistelu kuitenkin jatkui nopalla ja Juhan onnistui lopulta contestoida objektiivi huipputehokkaasti operoineella Vulturellaan, mikä voitti Elysianeille ottelun!

Myös maatilalla objektiivi oli vaihtanut omistajaa pari kertaa ja sen päällä käytiin nyt yksi viimeinen lähitaistelu. Lähes viisisataa pistettä Tyranideja mestanneet Kastellan Robotit ehtivät vielä puolustamaan objektiivia, jonne Genestealer-ryhmän rippeet olivat rynnäköineet ryöstämään kohdetta sitä puolustaneilta Henchmaneilta. Lopulta eloon jäi moraalitestinsä passannut Broodlord, jonka onnistui tuoda Objective Secured -sääntönsä turvin yllätysvoitto Johanneksen Tyranideille!

Ruokatauko katkaisi sotatoimet hetkeksi. Samalla speksailtiin uusia maalausprojekteja ja myös alkuvuoden tapahtumia. Ainakin Hammerhead: Alliances III on tuloillaan!

Toinen kierros rullasi pian käyntiin parituksin Hese vs Juha, Teemu vs Johannes sekä Eric vs Olli. Hese luovutti aloituksen Juhalle nähdäkseen, mihin kaartin maavoimat asettuisivat odottelemaan ilmatukea.

Sitten robotit, androidit ja inkvisition erikoisjoukot lähtivät matkaan hävittämään vastarintaa. Mechanicuksen joukkojen kestävyys näytti olevan täysin ylivoimaista kaartin jalkaväen aseille.

"...ja nää kaikki olis mun suojakentän sisällä" valaisi Olli Ericiä Kustom Force Fieldin säännöistä. Iso osa Stormtrooperien ja Thundererien tulituksesta pysähtyikin Big Mekin keksintöön.

Kaartin komentoporras koetti johtaa takalinjoista joukkojaan tietämättä, että ryhmä Snikrotin Kommandoja lähestyi selustasta liekinheittimineen...

Grillijuhliin päästiin myös kentän toisella laidalla, kun katolle kiivenneiden Skorcha Kanien onnistui yllättää maatilan pihamaalle laskuvarjohypänneet Stormtrooperit! Eloonjääneitä ei tarvinnut kaksin käsin laskea.

Thundererien onnistui pitää örkkien eteneminen joten kuten aisoissa, mutta ruosteisessa katedraalissa piileskelleiden Boyzien rynnäkkö onnistui lopulta valtaamaan ratkaisevan objektiivin vankoilta panssarivaunuilta.

Ykköspöydällä Tyranidit aloittivat vauhdikkaasti liikuttaen mustakuorista massaansa koko kentän leveydeltä kohti Astartes-joukkoja ja salamurhaajia. Etulinjaan soluttautuneen Broodlordin onnistui myös loitsia Horror vihollisen tykistöön, mutta Techmarine karisti täpärästi pimeän noituuden päältään.

Space Marinet liittolaisineen kävivät vastatoimiin ja Assassinit näyttivät mallia; Eversor rynnäköi kahdenkymmenen Hormagauntin ryhmään ja alkoi niittää niitä hirvittävällä tehokkuudella. Pelin loppuun mennessä koko brood oli tuhottu, eikä Eversor ollut kärsinyt naarmuakaan. Vindicaren ampuma Turbo Penetrator -luoti taas teki heti ekalla vuorolla yhdellä laukauksella kolme haavaa objektiiville liitäneeseen Harpyyn.

Genestealerien ja Skytyrant Swarmin onnistui silputa lähes koko Carcharodonien Command Squad, mutta yksi Veteraaneista ja yhdessä woundissa oleva Kapteeni Proteus onnistuivat pakenemaan hirviöitä. Harpy sen sijaan teki arviointivirheen kivutessaan Vindicare Assassinin kotkanpesään; salamurhaajan onnistui väistää muutaman rundin smash attackit ja lopuksi tarkka-ampuja puukotti valtavan lentopedon hengiltä! Sen eloton raato mätkähti kolmannesta kerroksesta lähelle lähitaistelua, jossa kammottava Culexus Assassin sitoi Skytyrant Swarmin jämiä ja tavoitteli kuoloniskua Hive Tyrantiin.

Aavikkokylässä Imperial Navyn ilmamahti oli saapunut elysialaisten avuksi ja etenkin Vulture putsasi hiekkatalojen varjostamia katuja raivokkaalla tehokkuudella.

Edes Primaris Psykerin ponnistukset eivät kuitenkaan olleet tarpeeksi kääntämään taistelun kulkua kaartin eduksi. Adeptus Mechanicus liittolaisineen otti voiton kakkospöydällä!

Ericin panssarivahvisteiset Stormtrooperit olivat kerryttäneet kohtalaisen pistesaldon kahdesta ensimmäisestä ottelusta, mutta Teemun salamurhaajien peitotessa lopulta Tyranidien päällekarkauksen ykköspöydällä, tajusi Tempestus-komentaja joutuvansa seuraavaksi Nidien ruokalistalle. Paha matsi edessä!

Örkki-Ollin rähinäremmi taas kohtaisi aavikkokaupungissa Juhan laskuvarjojoukot. Olisiko Killa Kaneissa riittävästi peltiä ja vauhtia saavuttamaan kaartin asemat ennen reservien saapumista?

Hesellä taas oli hyvä pistesaldo ja vahva kiinnitys turnausvoittoon ennen ykköspöydän finaaliottelua Teemua vastaan. Mechanicus deployasi varovaisesti, mutta Space Sharkit saivat aloitteen ja pommittivat heti ensimmäisellä vuorolla First Bloodin ja Assassinationin yksinäisestä inkvisiittorista. Carcharodonien kolmen korttipisteen ekan vuoron jälkeen Mechanicus joutuikin takaa-ajoasemaan.

Mietteliäs finaalikaksikko. Kärkipöydän taistelusta tulikin uskomattoman verinen, kun Mechanicuksen raskaat aseet moukaroivat Carcharodoneista jauhelihaa Assassinien uhatessa vihollisrintamaa joka suunnasta. Pelin hulluihin tapahtumiin kuului muiden muassa Vindicaren kotkanpesästään toiselle puolelle kenttää ampuma Hellfire-luoti, joka kimposi Kastellan Robotin suojakentästä täyttä vauhtia takaisin ja upotti haavan 2+ coveriin suojautuneeseen tarkka-ampujaan!

Kakkospöydällä Ollin Kanisterit olivat vääntämässä niskalenkkiä elysialaisista samalla, kun Johanneksen Tyranidit saivat aloitteen ja puskivat täyttä kyytiä keskikenttään. Tempestus ampui näitä kaikilla aseillaan, mutta ötököiden cover savet pitivät uskomattoman hyvin, eikä päällekarkaava massa harventunut juurikaan. Toisella vuorolla peli oli jo lähes selvä, kun Tyranidit saavuttivat etulinjaan deployanneet Stormtrooperit ja tuhosivat useita ryhmiä kerralla. Thundererien etupanssarista ei myöskään ollut vastusta Zoanthropejen Warp Lanceille, vaikka yksi niistä onnistuikin tappamaan varomattoman Harpyn yhdellä laukauksella.

Skytyrant pääsi tässä matsissa riehumaan valtoimenaan ja tulokset olivat sen mukaiset; yksi Stormtrooper-kersanteista päätti käyttää viimeisen Plasma Pistol -laukauksensa itseensä ennen kuin joutuisi surman suuhun Xeno-hirviöiden toimesta. Hive Tyrant mestasi lopuksi Ericin Robotin ja takasi Nideille mittavan kahdenkymmenen pisteen saldon. 

Kun ykköspöydällä viimeinen noppa kolahti kenttään, oli taistelujoukoista jäljellä enää rippeitä; Hesellä Kastelan Robotit, Drop Pod, muutama Henchmen ja inkvisiittori, Teemulla Vindicare Assassin, Drop Pod ja Thunderfire Cannon. Viimeisen vuoron ripeillä liikkeillä Hesen onnistui kuin onnistuikin kuroa kiinni Carcharodonien Maelstrom-johto ja voittaa peli täpärästi Crusadesta ansaitsemillaan pisteillä!

Lopputuloksia laskettaessa Johanneksen oli kuitenkin onnistunut paahtaa kolmospöydältä Massacre-voittonsa johdosta kärkeen neljäänkymmeneen pisteeseen, johon oli vikan kiekan tappiostaan huolimatta päässyt myös Teemu! Yhden sivun turnauspakettimme ei sisältänyt Tiebreaker-mainintoja eikä niitä toverillisessa ilmapiirissä tarvittukaan; War Headin herrasmiesliiga jakoi kunnian ja Civil Warille saatiin tänä vuonna kaksi voittajaa! 2015 tulostaulu ja kunniamaininnat olivat seuraavat:

1. Johannes, 40 pistettä + paras maalaustsemppi
1. Teemu, 40 pistettä + eniten salamurhia
3. Hese 32 pistettä + voitto finaalipöydällä
4. Olli, 30 pistettä + yllättävin armeijavalinta
5. Juha, 22 pistettä + tyylikkäin teema-armeija
6. Eric, 16 pistettä + Xeno Fighter -mitali (ja kipein robotti!)


Kiitokset operaattoreille hienoista pikkujouluista, sisällissota jatkuu ensi vuonna!