August 29, 2013

Gorge of Coalgotha


Tiistain Fight Clubissa pelasimme Johanneksen kanssa pitkästä aikaa hauskan teemamatsin. Pelin agendana oli fiilistely ja pelitestaus Nopat & Taktiikka -kerholla pidettävää herrasmiesturnausta varten. Kyseisissä karkeloissa on ollut tapana pelata löysin rantein ja vähän kevyemmillä listoilla ja turnauksessa ovat sallittuja myös Forge World -yksiköt. Johannes ei ollut vielä saanut omiaan maaleihin, mutta testasi pitkästä aikaa ETC-inspiksen perusteella Zoanthropeja, jotka ovat joutuneet lojumaan laatikoissa pidemmän aikaa.

Heitimme Fight Club -maastoista kasaan hiekkaisen kentän ja käytimme ennen Traitien ja Psychic powerien valitsemista vanhoja kakkosedikan tehtäväkortteja määrittämään skenaarion. Tehtävän selvittyä kehittelimme myös pikapikaa fluffin taistelun taustatarinaksi kuten meillä on aina keskenäisissä peleissä tapana. Tällä kertaa tavoitteeksi tuli kortista Slay the Warlord primary, Kill points secondary -matsi, mikä tiesi aika jänniä oltavia molempien yleensä melko aggressiivisille komentajille...

"Uloimpien varustusten takana ja Arahasin aavikon sydämessä lähellä Coalgothan solaa oli havaittu infestaatio. Nostromo-parven Tyranid-olennot olivat murtautuneet keisarillisen ilmapuolustuksen lävitse ja iskeytyneet pudotuskapseleillaan autiomaahan kilometrien päähän tärkeimpien kaivoskaupunkien teollisuusalueista. PDF-joukkojen sadanpäämies Thornton oli saanut sotilaallista valtaa pitäviltä Carcharodonien Avaruusjääkäreiltä tehtävän aloittaa työväestön evakuoiminen Keisarin Uljaimpien asettuessa puolustusrintamaan Coalgothan solan suuaukolla. Maajoukkoja johtavan Logan Negaprionin mieltä kalvasi psyykkisen varjon lisäksi pelko siitä, että hirviöt saavuttaisivat kaivoskompleksit ja niiden loputtomat, maanalaiset verkostot. Tunnelien kautta Tyranideilla olisi pääsy kaikkialle ja olentojen perustaessa pesänsä onkaloihin planeetta olisi menetetty. Uhalta olisi katkaistava kaula välittömästi..."


























Johanneksella oli perinteisen Swarmlord-meiningin sijaan panssaroidun, ampuvan Hive Tyrantin johtama iskujoukko Nidejä, johon kuului Malan'tai, pari Trygonia, kolme Zoanthropea ja Hive Guardia, Biovore, pari Tervigonia sekä isot ja pienet lautat Termaganteja. Mun Space Sharks -lista oli sama kuin Ropeconissa, paitsi käytin tilaisuuden hyväksi pelata Dreadnought Drop podeja, jotka vaihdoin Dreadien Heavy Flamereihin ja Scoutien Heavy Bolteriin. Fluffipelin karma alkoi jo ennen pelin alkua, kun kamppailevat armeijat heittivät Warlord traiteikseen -1 reserviheittoihin ja re-rollin reserviheittoihin. Taistelua käytäisiin maassa, ilmassa ja psyykkisellä tasolla...

Taistelu alkoi viekkaiden Tyranidien ryhmittyessä kallionmuodostelmien väliin tiukaksi läjäksi, jotta Space Sharkien pudotusyksiköt eivät pääsisi käsiksi Warlordiin ja avainyksiköihin. Avaruusjääkärien joukot taas asettuivat Librarian Negaprionin johdolla Aegis-puolustuslinjan taakse pientä tiedustelijaryhmää lukuunottamatta, joka soluttautui ihan vasempaan nurkkaan jakamaan Tyranidien huomiota. Xeno-parvi lähti etenemään voimistaen toinen toistaan psyykkisillä voimilla, suurimmat emopedot myös synnyttivät uusia joukkoja etu- ja takalinjojensa tueksi. Yksi yhdentoista Termagantin yksikkö säntäsi kohti takaviistoon soluttautuneita Scouteja. Biovore ampui yhden miinan kohti herkullista, avoimella seisovaa Scout-kohdetta, mutta ei osunut maaliinsa.

Pilvien läpi putosi hurjalla voimalla kaksi jättimäistä pudotuskapselia, joista kukin sisälsi tehokkaan Dreadnought-talsijan. Ancient Coeus otti kohteekseen vihollisen muodostelman peränpitäjänä toimineen kuudentoista Termagantin lauman ja Forge Warden Irbe keskitti huomionsa muodostelmasta ulos murtautuneeseen Tervigoniin. Aegis-linjan takana Negaprion antoi mielensä lipua ohjaamaan Thunderfire-rakettipatterien tulitoimintaa, kun nämä avasivat tulensa kohti Biovorea ja Hive Guardeja tekemättä kuitenkaan dramaattista vahinkoa. Myöskään tarkka-ampujien ei onnistunut kuin nitistää pari päälle höökivää Ganttia, mutta suuren Scouttitiimin alokas pinkaisi vaikeakulkuisessa maastossa pari juoksuaskelta, liukui polvisuojiensa varassa kuivaa hiekkaa pitkin viimeiset metrit tuliasemaan ja painoi raketinheittimen liipaisimesta lähettäen Krak-ohjuksen matkaan. Se läpäisi Tervigonin suojan samalla hetkellä, kun kaukaiseen nurkkaan soluttautuneen Scoutin tarkkuuskivääri löysi pehmeän kohdan sen kitiinipanssarin alta. Samalla Ancient Irbe tulitti hirviöön ammottavan reiän Meltagunillaan ja rynnäköi läheisen Trygonin ohitse emopedon kimppuun viipaloiden sen saha-aseellaan kerrasta. Takalinjassa Ancient Coeus hävitti suurimman osan Termagant-tiimistä, mutta viisi Xeno-olentoa jäi pitämään Dreadnoughtin lähitaistelussa.

Tyranidit reagoivat vastahyökkäyksillä, suurin osa joukoista jatkoi matkaansa kohti Space Marineiden puolustuslinjaa, mutta Tervigon ja Hive Guardit käänsivät Hive Tyrantin psyykkisellä ohjauksella huomionsa Furioso Dreadnoughtin puoleen. Biovore ampui uuden laukauksen ja listi tällä kertaa yhden Scoutin. Myös Marinelinjoihin putosi äkkiarvaamatta evakuointikapseli, jonka sisältä hoippui repaleisiin vaatteisiin kääriytynyt tyttö. Logan Negaprion kuitenkin tunnisti hirviön psyykkisen säteilyn, eikä antanut mielensä horjua Doom of Malan'tain psi-valepuvun edessä. Läheisen Thunderfire-patterin operaattori kuitenkin lyyhistyi maahan Tyranid-olennon voimien riuduttamana. Hive Guardit ampuivat Irbeen kaksi kriittistä osumaa Impaler Cannoneillaan, mutta taisteluun rynnäköineen Tervigonin ei onnistunut kaataa haavoittunutta Dreadnoughtia. Ancient Coeus viipaloi viimeiset Termagantit ja säntäsi apuun...

Space Sharkit pudottivat uuden pudotuskapselin, josta ryntäsi ulos Cetorinos-Sternguardit johtajanaan kapteeni Priorace. Hive Tyrant oli ihan lähettyvillä, mutta se oli suojannut itseään psyykkisillä voimilla ja sen Tyrant guard oli vielä elossa ottamassa luoteja vastaan. Johtopedon sijaan ryhmä otti kohteekseen avoimella madelleen Trygonin ja upotti siihen kolme haavaa plasma-aseidensa tulituksella. Aegis-linjan takana Malan'tain hyökkäyksestä selvinneet Carcharocles-Death Companyn Marinet terästäytyivät, hyökkäsivät Tyranid-olion kimppuun ja murskasivat sen. Tyranid-parven keskellä Dreadnoughtit sahasivat toisenkin Tervigonin kuoliaaksi ja muukalaisten rivit alkoivat horjua.

Xeno-hirviöt kävivät epätoivoiseen vastaiskuun. Zoanthropet, Trygon ja Hive Tyrant etenivät kohti kapteeni Prioracen ryhmää ja toinen Trygon jatkoi rynnäkkökantamalle Aegis-linjan takana piilottelevista joukoista. Hive Guardit tuhosivat Tervigonin ruumiin yli kivunneen Death Company Dreadnoughtin tehokkaalla keskityksellä. Zoanthropet loitsivat Psychic Shriek-voimia yrittäen murtaa Cetorinos-ryhmän taistelutahdon, mutta kuin ihmeen kaupalla näiden keisarilliset onnenkalut ja horjumaton usko pitivät tuhon loitolla. Zoanthropet ja Trygon hyökkäsivät sitten lähitaisteluun Marineiden kanssa Hive Tyrantin haastaessa Space Marine -komentajan kaksintaisteluun. Toisaalla Carcharocles-ryhmä Marinet tuhosivat Aegis-linjan ylittäneen Trygonin tuliasemien pehmitettyä sen ensiksi kolmeen haavaan.

Trygon tuhosi kaikki jäljelle jääneet Sternguard-soturit ja kapteeni Priorace jäi yksin mustan kitiinin, kynsien ja torahampaiden muodostaman aallon alle. Hive Tyrant iski tähän kolme haavaa, mutta soturi sahasi kolme takaisin ja molemmat jäivät yhteen woundiin. Seuraavalla vuorolla taistelu kulminoitui viimeisiin heittoihin, kun Hive Tyrant mursi Marine-soturin, mutta tämä iski viimeisillä voimillaan yhden haavan Hive Tyrantiin. Tyranid-johtohahmon ei onnistunut Feel No Painilla ja kannustus-re-rollienkaan avulla pelastaa viimeistä haavaa ja molemmat Warlordit kaatuivat kenttään.

I am Emperor's Will! I'll take you all on!


Eeppisen kaksintaistelun päätteeksi emme enää kokeneet tarpeelliseksi jatkaa peliä, sillä molempien komentajat olivat vainaat ja Primary Objektiivit menivät tasan. Johanneksen olisi vielä ollut mahdollista kuroa Kill point -eroa kiinni esimerkiksi Drop podeista, mutta toisaalta mulla oli First Blood ja pelin jatkuessa myös hyvä mahdollisuus Linebreakeriin kaukaisella Scouttitiimillä. Mun nopanheitto oli aika älytöntä koko matsin ajan, mutta tulipahan kunnon elokuvafiilis, kun true-scale Marinet höykyttivät Alienideja antaumuksella kuten kuuluukin!

Peli oli hauska välipala ja hyvä testipeli turnausta varten. Itse voin nyt keskittyä enemmänkin taktiikan hiomiseen Johanneksen maalatessa uusia yksiköitä (työlistalla on ainakin Forge World Malanthrope) armeijaa varten. Nähdään Noppakerholla ensi kuussa!

August 25, 2013

Hounds of Kharneth

Viime viikonloppuna maalausmiitissämme valmistui taas yksi pieni armeijakokonaisuus, Ollin Khorne-teemainen Chaos Marines -iskujoukko. Sotajumalan verikoirat ovat viimein valmiit metsästämään kalloja ja ne myös aloittavat pienen Kaaosprojektien sarjan War Headin blogivirrassa! Alkavan syksyn ja alkutalven aikana nähtävillä pitäisi olla pikku armeijakokonaisuuksina kaikki kolme muutakin synkkää jumaluutta.

Ollin Berzerker-vibainen lähitaistelujengi on rakennettu käyttämään sekä Chaos Space Marineiden, että haluttaessa Space Wolffien sääntöjä. Ollin vähän erikoisemmat konversiot toimivat hyvin juuri wolffisäännöillä ja susicodexin kuviot lisäävät lähistelevään sankariosastoon vähän lisäpotkua. Ihan hauska ja reilu tapa toteuttaa tyylinmukainen, yhtenäinen kokoonpano ja saada irti vähän erilaisia pelikokemuksia.

Armeijan kenraalina toimii hampaisiin asti aseistautunut Terminator Lord. Kaaoslordin sääntöjen lisäksi sankari on modellattu vastaamaan tarvittaessa myös Logan Grimnarin habitusta ja aseistusta.

Henkivartiokaartin kolmeen valittuun kuuluu myös Terminator armoreihin sonnustautuneet pahantekijät.

Ryhmä toimii hyvin sekä Chaos Terminatorien, että Wolf Guardin säännöillä.

Vihreällä miekalla on haettu hiukan vaihtelua armeijan punavoittoiseen väripalettiin.

Kharn the Betrayer (tai Ragnar Blackmane) vyöryttää juoksuhautaa. Figu on rakenneltu kaiken maailman bitseistä vähän vauhdikkaammaksi versioksi GW:n Kharnista.

Synkkä manailija, Lord Pretty Face, kuvastaa useimmiten Ulrik the Slayeria. Olli on herohammer-miehiä ja Space Wolffien kyky ottaa armeijaansa vähän enemmän sankariainesta on tämän mieleen.

Rankkoja lähitaistelujoukkoja Berzerker tai Grey Hunter -säännöillä käytettäviksi. Demooonimainen korpraali voi tarvittaessa olla hyvä vastine Mark of the Wulfenille.

Pieniä aseswappeja ja konversioita. Laidimmaisten kavereiden kypärät ovat Fantasy Battlen Chaos Warrior -raameista, mutta niihin on lisätty Khornen joukoille tyypilliset "sarvilevikkeet".

Silmikkokypärät ja rajut aseet tekee uhkaavan lookin.

Khornate Helbrute, tai Bjorn the Fell-handed nähtiin myös Ropeconin maalauskilpailussa. Olli rakenteli Dark Vengeance -töpöstä verijumalan seuraajan lisäämällä pupunkorvat, vähän uhkaavamman lähisaseen, ikonin ja kypäräpään.

Peukalot keskeltä kämmentä saivat lähteä ja tilalle tuli klassinen sirkkelinterä.

Nyt kelpaa riehua!

Viimeisin lisäys armeijaan oli lauma rakkikoiria.

Kapiset piskit toimii makeimmin Fenrisian Wolffeina, mutta kaipa niitä voisi ainakin alustojensa puolesta pelata CSM-codexin säännöillä vaikka Spawneina.

Metallifiguissa on aina tunnelmaa, seuraavaksi Olli ajatteli yrittää jäljittää figujen pari puuttuvaa asentovariaatiota.

Bloodrush invasion! Thundercrusher Cavalry saapuu keräämään kallot vihollisleiristä.

Mahdollisuus tehdä tällaisia tylyjä panssariratsukoita taisi olla Ollille se alkuperäinen kicker tehdä Khorne-armeija Wolffisäännöillä käytettäväksi...

Juggernautteja piiskaa etulinjaan oikean laidan kynsiään esittelevä ryhmänjohtaja, joka toimii yllätys yllätys Canis Wolfbornin säännöillä.

Ollin armeijan beissausteema on koruton joutomaa, johon on siroteltu vaatimattomiksi puolustuksiksi piikkilankarullia ja tuhoutuneita muurinpätkiä.

Berzerkerien punainen väriteema on iskevä ja perinteisyydessään aika tunnelmallinen.

Testipelejä armeija ei kai ole ehtinyt vielä liikaa pelata, mutta suunnitteilla on ollut pari Battle Report -fiilistelyottelua. Katsotaan kun ehditään!

Ragnarin kaveriksi olisi kuulemma tulossa pari sidekick-koiraa.

Isompi lauma valmiina levittämään (vesi)kauhua.

Armeijan centerpiece-talsija antaa suojatulta.

Koko murhanhimoinen jengi yhteiskuvassa. Verta pakkiin!

Lopuksi vielä vähän vihiä jatkoon; ennen siirtymistä seuraavan jumaluuden kimppuun Olli päätti vierailla Undivided-maailmassa. Tummahaarniskaiset veteraanit sattuivat projektina sopivasti Kaaoksen uuden Codex Supplementin julkaisuun.


August 20, 2013

Incursion



1.9 aavikko palaa, jengii kuolee ja rokki soi...

Hammerhead-turnaukset saavat jatkoa War Head Fight Clubilla! Sunnuntaina 1.9.2013 pelataan kolmen kierroksen Warhammer 40,000 -turnaus 1850 pisteen armeijoin. Sääntöpaketti löytyy myös Sotavasarasta.

Kesän aikana oli tarkoitus järjestää pikku kampanjaturnaus ja tiimiturnaus, mutta kaikkien kiireiden ohessa ne jäivät vielä toistaiseksi sivuun. "Perusturnauksesta" on niin paljon aikaa, että laitetaan standardisetti kehiin näin loppukesän kunniaksi ja palataan fiilistelyturnauksien pariin syksymmällä! Samoin Fantasy battle -tapahtuma odottaa projektilistalla... Nyt kuitenkin sitä scifihammeria!

Turnausprofiili

- Turnaukseen mahtuu 18 kenraalia.
- Osallistumismaksu 10€.
- Tämänkertainen Hammerhead on rennon kilpailuhenkinen turnaustapahtuma.
- Käytettävien figujen tulee olla valmiiksi maalattuja, beissattuja ja erikoisaseistuksiltaan wysiwyg-säännön mukaisia. Tämä tarkoittaa, että kaikkien kranaattien ja pistoolien ei välttämättä tarvitse näkyä figuista, mutta niiden optioneina ostettujen varusteiden, kuten spesiaaliaseiden, lähitaisteluaseiden ja esimerkiksi lippujen kylläkin.
- Palkintoina jaetaan lahjakortteja, voittajalle 50€, toiseksi sijoittuneelle 30€ ja kolmannelle 10€. Lahjakortit voi käyttää Poromagiassa Games Workshop –tuotteisiin ja niillä voi tilata myös figusettejä joita ei ole hyllyvalikoimassa. Lahjakorteilla ei voi tilata Mail Order Only –tuotteita.
- Lisäksi War Headin Operation Arrowhead -agentit scouttaavat turnauksessa upeita armeijakandidaatteja palkittaviksi!

Sääntötarkennuksia

- Pistemäärä 1850.
- Hammerhead: Incursion-turnaus pelataan yhdellä Primary Detachmentilla ilman liittolaisia.
- Kaikki viralliset Codexit ja White Dwarf -lisärit ovat käytössä.
- Farsight Enclaves, Black Legion ja Iyanden -lisärit ovat käytettävissä vain, mikäli pelaajalla on esittää säännöistä selkeä printti- tai padiversio jokaiselle vastapelaajalle.
- Lentokonelisäosa Death from the Skiesista on käytössä yksiköiden sääntö- ja hintapäivitykset.
- Forge World -yksiköt eivät tällä kertaa ole sallittuja.
- Fortificationeista sallittuja ovat Aegis Defence Line, Bastion ja Skyshield Landing pad.
- Warlord Traitit ovat käytössä, Mysteeriobjektiivit ja -maastot eivät.
- Turnauksessa käytetään GW ja ETC FAQ:ta. Järjestäjä ratkaisee kiistatilanteet paikan päällä.
- Ensimmäisen kierroksen peliparit arvotaan, lopputurnaus pelataan Swiss-muotoisesti. Tasapelitilanteet lopputuloksissa ratkaisevat viimeisen kierroksen pelistä lasketut Victory pointit.

Ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen hoituu postaamalla nimensä tähän viestiketjuun. Ennakkomaksua ei tällä kertaa vaadita, mutta pyydämme sitovia ilmoittautumisia. Mikäli turnauksia kohtaa pelaajakato viime hetkillä täytyy jatkossa siirtyä tilisiirtoilmoittautumisiin. Pelaajamääriltään kompaktit turnaukset eivät oikein kestä drop outeja ja varapelaajien hakeminen viime tingassa on aina epäkiitollista duunia. Jos siis ilmoittaudut, peru tarvittaessa ajoissa tai saavu turnauspäivänä paikalle. Kiitos!

Aikataulu

08:30-09:00 Ilmoittautuminen
09:00-12:00 Peli 1
12:00-13:00 Lounastauko
13:00-16:00 Peli 2
16:00-19:30 Peli 3 ja palkintojenjako

Pisteytys

Pelipisteet ja turnauspisteet lasketaan tällä kertaa samoiksi pongoiksi. Pelipisteitä on jaossa joka kierroksesta kokonaisuudessaan kahdeksan pistettä; kolme ykköstehtävän voitosta, kaksi kakkostehtävän voitosta sekä yksi kustakin Secondary Objectivesta. Koko vastapuolen armeijan tuhonnut pelaaja saa 8 pelipistettä. Kahdeksan pojoa per peli ei kuitenkaan ole maksimi, vaan erikoispongoilla kuten Legendary Fighter -kaadoilla voi tehdä ylimääräisiä pisteitä. Tiebreakereina käytetään viimeisen kierroksen Victory pointeja, jotka pelaajat ilmoittavat tulosten ohessa. VP:t lasketaan tässä turnauksessa seuraavasti:

- Täydet pisteet tuhotuista yksiköistä
- Täydet pisteet pelin loppuessa pakenevista yksiköistä
- Puolet Immobilised-ajoneuvojen pisteistä
- Puolet alle puolissa woundeissa olevien Characterien pisteistä
- Puolet alle puolissa woundeissa olevien Monstrous Creatureiden pisteistä

Lisäksi jos satut saapumaan paikalle mukanasi armeija, joka on Codexiltaan turnauksessa ainoa laatuaan, saat yhden ylimääräisen turnauspisteen! iPad-lisärit lasketaan emoarmeijoikseen.

Pelin aloittaminen

1. Pelaajat sopivat siitä, miten pöydällä olevia maastoja pelataan.
2. Heitetään noppaa objektiivien asettelusta, isomman saanut aloittaa.
3. Heitetään noppaa deployment zoneista, voittaja valitsee puolen ja deployaa Fortificationinsa ensin.
4. Valitaan Warlord-taulukko ja heitetään Trait.
5. Valitaan ja heitetään mahdolliset Psyykkiset voimat.
6. Heitetään Night Fightista.
7. Heitetään pelin aloituksesta, voittaja valitsee kumpi deployaa armeijansa ensin ja aloittaa pelin.
8. Tehdään Infiltrate- ja Scout-liikkeet.
9. Pelaajan halutessa heitetään Sieze the initiative.

Hammerhead: Incursion -skenaariot

1. Kierros: Dustcloud Recon
Deployment: Dawn of War
Tehtävä 1 – Purge the Alien (3 pistettä)
Tehtävä 2 - Crusade (2 pistettä)
Objectives: Kolme objectivea vähintään 12” laidoista ja toisistaan.
Secondary Objectives: Slay the Warlord, Linebreaker, First Blood

Strikedown Initiative: Tuhotuista yli 180 pistettä maksavista Heavy Support, Fast Attack ja Elites –maajoukoista (ei ajoneuvot) saa ykköstehtävässä kaksinkertaiset "Kill pointit".

2. Kierros: Touchdown 
Deployment: Hammer and Anvil
Tehtävä 1 – High Ground (3 pistettä)
Objective: objektiivina toimii lähinnä keskustaa oleva Area terrain. Alueen voi ottaa haltuun ja evätä ainoastaan Scoring uniteilla. Yhden Scoring unitin modeleista täytyy olla kokonaan maastonkappaleen alustan sisällä hallitakseen objektiivia.
Tehtävä 2 – Emperor’s Will (2 pistettä)
Objectives: Molemmat pelaajat asettavat tukikohtaobjektiivin omalle Deployment zonelleen.
Secondary Objectives: Slay the Warlord, Linebreaker, Ravager Run

Ravager Run: Enemmän kokonaisia yksiköitä tuhonnut pelaaja saa yhden ylimääräisen pelipisteen.
Hot LZ: Deep Strike –yksiköt, jotka saapuvat 6” päähän High Ground –objektiivista eivät Scatteroi, mutta rakennuksesta 6” päässä olevat vihollisyksiköt saavat niitä vastaan Interceptor-säännön.

3. Kierros: Breaking point
Deployment: Spearhead (neljännekset, yli 12” keskipisteestä)
Tehtävä 1 - Crusade (3 pistettä)
Objectives: Viisi objectivea.
Tehtävä 2 - Purge the Alien (2 pistettä)
Secondary Objectives: Slay the Warlord, Linebreaker, First Blood + Payback

Payback: First Blood -pisteen tehneestä yksiköstä saa vastapelaaja sen tuhottuaan tasoittavan pisteen. Jos ensimmäisen yksikön tuhonnutta vihollista ei pystytä määrittämään (se tuhoutui esimerkiksi Deep strike -mishapin tai Demonien warppimyrskyn tuloksena) tasoittavaa pistettä ei jaeta.
At all costs: Pelaaja saa halutessaan deployment-vaiheessa tehdä yhdestä Elites-valinnastaan Scoring unitin, mutta tällöin se luovuttaa tuhoutuessaan kolme ”Kill pointia” Purge the Alien –tehtävän pistelaskussa.
Fight your heart out: Turnauksen lopputulosten tiebreakerina toimivat viimeisen kierroksen yksiköistä niitetyt Victory Pointit. Muistakaa siis laskea ja ilmoittaa pisteet!

Ota messiin

Maalattu ja wysiwyg armeija lisätarvikkeineen
Nopat, templatet, sääntökirja, oman armeijasi FAQ
Printattu tai huolellisesti kirjoitettu armeijalista
Tarjotin tai levy, jolla onnistuu armeijan siirtely pöytien välillä
Eväät (paikalta on ostettavissa virvoitusjuomia ja naposteltavaa)

Pelipaikka ja saapumisohjeet: http://www.gowarhead.com/p/fight-club.html


August 18, 2013

Combat Keepsakes

Purin tänään laukkuja ja kameran sisältöä edelleen ETC:n fiilistelymerkeissä. Tapahtumasta jäi käteen hyvän kokemuksen ohella paljon kivoja muistoesineitä, jotka löytävät varmasti meidän Fight Club -vitriineihin muun turnausmemorabilian joukkoon. Löysin myös muutaman figukuvan, jotka jäivät edellisen kavalkadin ulkopuolelle. Luulin muuten, että Army Transport sisältöineen olisi jäänyt hetkeksi nurkkaan ETC-reissun jälkeen, mut ei; olisin jo tänään voinut mielelläni ottaa erän nelkkaria jos vain olis saanut pelikaverin kiinni! Pitää kai odottaa tiistain tappelukerhoon. Myös laskin on ollut kädessä useampaan otteeseen parin viime päivän aikana uusien armeijalistaplanien ynnäilyjen merkeissä. Sitä se hiitti teettää!

Henkilökohtaisin figumuisto ETC-reissulta on varmaan Team Finland -pelipaita. Tilasin näitä pari muiden kundien kanssa ennen turnausta ja ajattelin, et yhden vois "jäädyttää" Fight Club -vitriiniin muistoksi.

Vitriinireliikiksi kelpaa myös ETC-pelaajakortti, joka toimi myös pääsylippuna tapahtumaan. ESC:hen osallistuneet saivat vielä oman korttinsa.

Yhdet mageimmat ETC:stä saaduista esineistä oli varmasti tiimin armeijakortit, joita käytettiin peliparituksessa. Kapteenin laittaessa armeijan eteen tämä laski pöydälle pelaajansa kortin, jonka päälle vastapuolen kippari heitti vastauksensa. Korteissa on kunkin armeijan logo ja pelaajan nimi.

Tiimeihin kuului kahdeksan pelaajaa, joista kunkin piti pelata eri armeijalla. Myöskään samaa liittolaiskomboa (esimerkiksi Tau+Eldar ja Eldar+Tau) ei saanut esiintyä kahdesti samassa tiimissä. Useimmat joukkueet kantoivat mukanaan tablettia tai läppäriä, johon oli koottuna kaikkien tiimien armeijalistat, jotta paritustilanteessa saattoi tehdä viimeisen arvion matsin soveltuvuudesta tietylle pelaajalle listoineen. Meillä oli mukana klassinen parituskansio, johon oli koottu paperiversiot listoista ja saatoimme aina antaa pelaajiemme ynnäiltäväksi vastapuolen rosterin heti kun matsi oli valmis alkamaan. Kansio on kätevä ja konkreettinen vaihtoehto, mut ketään tiimistä ei naurata, jos se vaikka sattuu katoamaan pariksi yöksi juuri ennen turnausta...

Tiiminopat on myös iso osa joukkueiden identiteettiä ja ETC:n sosiaalista kanssakäymistä. Tilaustyönä teetettyjä noppia on tapana vaihdella tai lahjoittaa vastustajalle kiitoksena hyvästä matsista. Mun haaviin sattui tänä vuonna kiva satsi noppia, joita voi käyttää esimerkiksi tärkeisiin heittoihin turnauksissa ja kaveripeleissä. Ylärivissä vasemmalta on Suomen leijona, Walesin lohikäärme, Kroatian heraldiikkaa, Tsekkien leijona, Belgian makea figuvaakuna ja Englannin lippulogo, alarivissä taas Irlannin värisuora symboleineen. Romaniapelin päätteeksi annoin vastapuolelle yhden leijonan ja kun vastustajatiimillä ei ollut omia noppia, halusi herrasmies lahjoittaa mulle yhden armeijansa spartalaisteemaisen Strike Squad Marinen pyöreine kilpineen ja harjakypärineen.

Kaikille tiimeille jaettiin paksu tervetuliaisnivaska pelipaikalle ilmoittauduttaessa. Paketin kannet pääsivät vähän räjähtämään viikon aikana, mutta sisältö selvisi priimakunnossa Suomeen. Kansien välissä oli tapahtuman infopaketin lisäksi myös kaikki skenaariot, koko ETC FAQ ja kaikkien maiden armeijalistat. Printattu tietopaketti jää Fight Clubille pelaajien käytettäväksi.

Kiperät kysymykset voi tarkistaa printtiversiosta.

Turnauksen päätteeksi vaihdettiin myös pelipaitoja, kuten suuren figu-urheilujuhlan tuntuun kuuluu. Vaikka Belgian loistavilta kundeilta vaikuttaneet tyypit eivät tällä kertaa osuneet vastustajiksi, juttelimme näiden kanssa matsien ohella ja viimeisen kierroksen jälkeen joku tuli pyytämään paitaa. Tein tietty vaihtarit! Suuri osa muusta tiimistä swappasi uniformuja jenkkien tiimin kanssa.

Belgian paita oli kuvitukseltaan mun mielestä yksi turnauksen makeimpia Ranskan tylyn kukko-Marinen ohella. Sahamiekat ja bolterit toimii aina ja sloganissakin on varmaan jotain eeppistä.

Pari turnauskuvaa vielä loppuun... Pimeässä otoksessa on singlessä esiintynyt epätyypillinen Necron-lista, jossa oli huikea määrä AV13-ajoneuvoja muistaakseni viiden Ghost Arkin, kolmen Annihilation Bargen ja kahden Command Bargen muodossa. Siisti lista ja vankka vastustaja armeijoille, jotka keskittyvät lähinnä maksimoimaan strength 6 ja 7 -tulivoiman.

Tämä Farseer taisi heti turnauksen viimeisen pelin jälkeen muuttua nauravan jumaluuden viittaa kantavaksi sankariksi uuden kirjan kotkotusten mukaan.

Ravenwingin motoristit rynnäköivät kohti Soul Grindereita.

Aavikkoteemainen Riptide dynaamisessa asennossa.

Siniset hehkut ja erikoisdronet kuuluivat armeijan teemaan.

Yksi turnauksen lukuisista Tyranid-armeijoista pahoinpitelemässä Harmaita Ritareita.

Näppärä Harpy-konversio.

European Single Championshipin voittaneen Andrew Gonyon sinertäviä taistelupukuja. Andrew'n listan monipuolisuus koitui monien vastustajien kohtaloksi esimerkiksi Tau-mirroreissa, jossa jenkkipelaajan laaja-alaisempi arsenaali ja erikoisempien varusesineiden antamat pikku kikat toivat tarvittavan edun matseissa.

Andrew'n siistin armeijan väriteema oli smoothin kynäruiskutyöskentelyn tulosta. Tällaisia ruiskumaalattuja armeijoita näkyi ETC-kentillä paljon ja vaikka ne on teknisesti vaikuttavan näköisiä, jää niistä vielä silti vähän pohjamaalattu fiilis... Kyllä figut kuuluu loppujen lopuksi maalata siveltimellä!

Nurglen Obliteratorit lähestyvät Joonaksen linjoja ESC-ottelun aikana.

Saman armeijan Plague Marineita konvertoidun Rhinonsa kanssa.

Sikamakean, aiemmassa postauksessa laajemmin esitellyn Necron-armeijan Immortal-jalkaväkeä. Pääswappien ja korulisäysten lisäksi useimmille oli myös sculptattu hameet.

Yksi Night Scythe lisää jonon jatkoksi...

Tunnelmallisia freehandeja Guardian Jetbikejen etukuomuissa.

Andrew'n isot Kroottilaumat erotti toisistaan tunnusvärien perusteella. Etummaisen ryhmän harjat oli tehty violetilla ja takana näkyy oranssi ryhmä. Kroottilauttojen Houndit oli tehty Fabakaaoksen koirista.

Suomikin edusti hienosti maalattujen armeijoiden joukossa. Kuvassa Aleksi Meurosen Mechpattern Riptide.

ETC-kenttien lennokkaampia maastonkappaleita.

Ja loppuun vielä pari säkenöivää Heldrake-veljestä!