2/17/2011

Hammertime

Otin viimein kameran mukaan töihin taltioidakseni pari tämän hetken projektia. Nappasin itse muutaman foton, mutta Eric sattui huippukameroineen paikalle ja saatiin parit makeet lähiotokset. Tuli myös mieleen ajatus ihan kuvauspäivästä, jolloin ottaisi asialliset kuvat kaikista armeijoista ja niiden eri yksiköistä. Olisi kiva ikuistaa figut kuviin niin, että jokin muisto säilyisi jos jonkin armeijan sattuu myymään tai jostain muusta syystä jotkin napeista vaihtaa maisemaa. Samalla voisi kirjoitella syväluotaavampiakin armeijaesittelyjä vähän noiden gear reviewien tyyliin taustatarinoineen kaikkineen.

Duunissa tulee tehtyä paljon figujuttuja jo ihan työn puolesta. En ole vuoteen maalannut tai mallannut kotona mitään, sillä olen siirtänyt kaikki bitzit ja työvälineet projektilaatikoihin liikkeelle. Kun kaikki tavarat ja materiaalit ovat kätevästi saatavilla keskeisellä paikalla, jossa on myös kätevä nähdä kavereita ja vaikka pelata pari peliä samalla, ei tarvetta kodin harrastenurkalle juuri ole. Parempi myös näin, säästääpä säilytystilaa opiskelijakämpän harvoista neliöistä. Toisaalta töissä viihtyy välillä sitten hiukan liiaksikin... Mut sittenpähän on mitä esitellä blogissa!

Tällä kertaa siis vain parit Sneak Peek ja Work In Progress-kuvat tämänhetkisistä projekteista. Kaikki on siis vielä enemmän tai vähemmän kesken, mutta pyrin päivittämään blogia nappien edistyessä.

Uusia Imperial Guard-joukkoja Armageddon teema-armeijaan. Keskeisinä elementteinä tulevat olemaan Ork hunters ja kaartin lentokoneet. Suurin osa jalkaväestä on nyt konvertoitu ja siveltimen alla. Ensimmäisen ryhmän valmistuttua linkitän paremmat kuvat ja armeijalistan kokonaisuudessaan.
Maalaamiani Wave-Serpent kuljetustankkeja ystäväni Fun uuteen Eldar-armeijaan. Mietimme pitkään väriteemaa, mutta näytettyäni suomalaisen huippumaalari Chronon kuuluisat Eldarit mies valaistui ja valitsi violetin päävärin. Kontrastina käytetään sinisiä jalokiviä, lumiteemaisia alustoja ja suuri osa jalkaväen haarniskoista tulee olemaan valkoiset. Tykkitornien aseet on magnetisoitu, jotta niitä voi vaihtaa pelien välillä.


Yksityiskohtia ja energiakentän luovat "evät".
Ketjun "markkinointiosasto" tilasi meiltä kevään messu- ja promotapahtumiin oranssin linnan käytettäväksi esittelypeleissä ja eyecatcherina. Päädyimme kuitenkin työkaverini Ollin kanssa käyttämään oranssia vain tehostevärinä sen sijaan että jokainen tiili olisi maalattu räikein värein. Ideana on jonkinlainen syrjäinen ja puolueeton linnoitus, johon matkaavat velhot voivat pysähtyä lepäämään ja harjoittelemaan. Linnakkeen valtiaassa ja ylitietäjässä on hiukan egoistin vikaa ja hän rakennutti kirjastotornistaan kaikkia muita vartiotorneja korkeamman. Takapihalla on esimerkiksi jätekaivot ja sisäpihalla rivi muinaisten sankarien patsaita.
Linnan avoin sisäänkäynti toivottaa matkaajat ja valloittajat tervetulleiksi. Oikealla seinustalla näkyy onnea tuova aurinkoriimu ja taustalla ylitietäjän parveke.
Solar Rogues-joukkoja liikkeen 40k-armeijaan. Halusin käyttää ketjun brändin väriä joukkojen tunnusvärinä ja nimesin armeijan henkilökunnan inside-läppään viitaten. Joukoiksi valittiin tarkoituksella hieman eksoottisempia yksiköitä, kuten Shotgun Scoutteja, Land Speeder Storm, Ironclad Dreadnought ja Thunderfire Cannon. Tarkoituksena on maalata aluksi 750 pisteen FOC-mukainen armeijalista, jolla henkilökunta voi viikottaisina pelipäivinä pelata asiakkaita vastaan. Olemme työstäneet näitä hiljalleen Ericin kanssa.


Pientä vilkaisua siis kevään projektimaailmaan. Toivon mukaan systeemit edistyvät kesää kohden ja kesälomalla riittää taas aikaa valmiilla hankkeilla pelaamiseen!

Thought for the Day: "I may be bad but I'm perfectly good at it."

2/15/2011

Friday's Combat Camera

Päivät Helsingissä ovat käyneet yhä aurinkoisemmiksi, on siistiä herätä siihen, että huone täyttyy valosta ja ikkunasta näkyy kirkkaat hanget. Toisaalta pakkanen on aika pureva kombo merituulen kanssa eikä säästä pahemmin ulkona ehdi nauttimaan. Lyhyen koulupäivän jälkeen suunnattiin kouluporukalla jälleen jo kantikseksi muodostuneeseen Chapliniin biljardi-iltapäivään. Otimme muutama viikko sitten tavaksi kokoontua pelailemaan rennosti ja pienistä panoksista (lähinnä Amican ruokalipuista) ja rutiini on lähtenyt hyvin käyntiin. Tein pienen uuden vuoden lupauksen koettaa olla sosiaalisempi koulupiireissä kun tuntui, ettei porukka ympärillä ollut puolen vuoden jälkeen kovinkaan tuttua. Toimii hyvin! 

Illaksi suuntasin Tapiolan Pelikauppaan Espooseen henkilökunnan 40k-megabattleen. Pelattiin 3on3 taistelu rakennusobjectiveista sen kummemmin liittoja fluffittelematta. Meidän allianssissa oli mun Liberator Marinet, Juhanin Red Corsairit ja Villen Necronit, vastapuolella taas Hesen Örkit, Mikan Örkit ja Juhon kaupalta lainaama Deathwing. Mahtava matsi, varmasti vuoden parhaita! Muutto Helsinkiin on muutenkin avartanut paljon mieltä kasuaalimpaan pelaamiseen rennolla meiningillä. Olin aika kilpailuorientoitunut pohjoisessa pelatessa ja myös kaveripeleissä oli päällä jonkinlainen tournament-mindset. Edelleenkin tykkään pelata jotakuinkin tehokkailla kokoonpanoilla, joskaan en anna pelitehon tulla tyylin tielle. Koko harrastus on muutenkin kokenut jonkinlaisen mullistuksen Stadin ja duunin myöntämien resurssien myötä. Tämäntyyliset kaveripelit ovat joka tapauksessa varmasti yksi paras tapa pelata 40k:ta; tai ylipäätään mitään. Kun pizza- ja limutilaus viimein saapui saatettiin peli laittaa aluilleen.

Laitoimme kuntoon aika kookkaan pelipöydän, joka taisi olla mitoiltaan 5x2 standardikokoista Realm of battle-levyä. Tapiolassa on makeita maastoja eri teemoihin ja tälläkertaa valitsimme idyllisen rannikkomaiseman joka päättyi hiiltyneeseen maahan ja raunioihin. Pöydällä oli metsien seassa kolme päärakennusta, bunkkeri, pumppuasema ja öljynporauslautta, joista armeijat kävisivät taistelua. Meidän tiimi oli kokonaisuudessaan paikalla ensimmäisenä, joten saimme aloittaa. Asetimme taktisesti Villen Necronit "tankin" rooliin keskelle ottamaan ja sietämään huomiota sekä rankaisua. Mun ja Juhanin mekanisoidut joukot operoisivat siis sivuilla. Mun kohdalle asettuivat Mikan örkit ja osa Hesen raskaista walkereista, Villeä vastaan sekalainen joukko massaörkkejä ja Juhanin eteen Deathwingin taisteluosasto. 

Asemoin joukkoni aika eteen, metsän suojaan kenraalini Master Chief Areksen (Wolf Lord Thunderwolfilla) johtaman tiimin Warthog Task Force-joukkoja (ThunderWolf Cavalry) sekä pari Razorbackia täynnä Marineita. Kukkulalta taistelua tukisivat pari Land Raideria täynnä erikoisaseistettuja Liberatoreita (Grey Hunters) ja pari kivenkovaa Linebreacher Soloa (Lone Wolf Terminators). Sivustaan laitoin vielä pari Typhoon Land Speederiä. Mun armeija oli aika mitättömän kokoinen horisontissa vellovaa massaa vastaan mutta uskoin määrän korvaavan laadun.

Itse taistelu oli älytön ja monivaiheinen. Otin itse jonkinlaisen kenraalin roolin ja ohjasin taistelutoverieni liikkeitä tietty strategia mielessäni. Omaksi henkilökohtaiseksi tavoitteekseni otin Vapauttaa öljynporauslautan örkkien terrorin ikeestä. Jossain vaiheessa taistelua alettiin käydä joka ilmansuunnassa kun tuntui, että vastapuoli iski kaikki käytettävät reservinsä mun kenttäpuoliskolle. Vihernahkojen loputtomat Deffkopta-ilmavoimat iskivät sivustaan sheikkaillen vaunuja, Snikkrotin kommandot kolistelivat takapeltejä ja valtava Shoota boyz-massa ja etenevät Killa kanit täyttivät kentän etumaastossa. Land Raiderit kuitenkin kestivät ja onnistuin pelaamaan aikaa kärkiryhmille uhraamalla Linebreacherit, jotka kaatoivat mukanaan useita örkkiwalkereita. Liittolaisnecronien Destroyerit onnistuivat tuhoamaan taisteluamiraali Grimklawin (Ghazghkull) kärryn joten sivustani oli hetkeksi turvattu. Väkevin taistelu käytiin kuitenkin öljynporauslautalla jonka ottivat vuoron perään haltuun mun Marinejoukot ja Mikan örkkilaumat. En edes muista kuinka monta chargea ja counter-chargea lautalla tapahtui, awesome! 

Fiilis oli tosi hyvä ja taistelu täynnä ns. movie-momenteja. Jotenkin onnistuimme kuitenkin kampeamaan yhden rakennuksista itsellemme viimeisellä vuorolla ja eväämään loput kaksi vihollisen hallinnalta. Örkit saivat lopulta öljylautan haltuunsa, mutta ajoin kaksi Land Raider-taisteluvaunua muuriksi kiistämään örkki-invaasion kohteella. Tämä tarkoitti voittoa allianssillemme! Mika otti taistelun tuoksinnassa paljon valokuvia joista linkkaan pari tähän. Kokonaan maalatut armeijat valmiilla maastoilla tuovat peliin kaiken sen, mitä turnauspeleistä usein puuttuu; mahtavan tunnelman jolloin taistelun tulokset eivät ole niin väliksi. 

"Can you kill those? I'll handle the rest."




Warthogs and impenetrable swarm battle line take on Ork Walker threat

Redskull Kommandos assault Marine transport rear hatches




Revanssista on jo puhetta...

En ole viime aikoina ehtinyt maalailla juurikaan omia figuja. Lauantai-illan messuhommien jälkeen ja tänään työpäivän päätteeksi olen maalaillut Fun tankkeja taistelukuntoon. Valitsimme violetin väriteeman ja maalausprosessi on nyt täydessä vauhdissa. Koetan opettaa tarpeellisen maalaamisesta ja pelaamisesta kuun loppuun mennessä. Olen aika varma että tällä vauhdilla saamme 1750 pisteen armeijalistan pelikuntoon. Omat projektit saavat odottaa hetken, tulossa on kuitenkin uutta teemakaartia ja lisää tela-ajoneuvoja tulitueksi. ;) Lisäksi toin Sinille lahjaksi muutaman Otherworld Miniaturesin susifigun, jotka poikivat oitis dioraama-idiksen...

Thought for the Day: "He's no good to me dead!" 

2/10/2011

War Head Helsinki Grand Tournament [ENG]


14.-15.5. aavikko palaa, jengii kuolee ja rokki soi...

War Head will arrange a 40K Grand Tournament as a part of Poromagia's PoroCon 2016 tabletop gaming event. The participants will play a total of five swiss rounds of 40K over the weekend. The Grand Tournament is organized as a joint effort by War Head and Nopat & Taktiikka Ry.

PoroCon 2016 takes place in Suvilahti's Kattilahalli on 14.-15th of May and its program includes many different tabletop- and trading card games. The event has an entry fee, whereas the individual tournaments have their own fees. The War Head Helsinki Grand Tournament fee however covers all of the entry and sign-up costs the players will need to worry about.



General info on the 40K Helsinki Grand Tournament

- 30 player slots to start with, but we'll make room for more if there's demand.
- Tournament fee of 25€ includes entry to PoroCon 2016 on both days
- All miniatures need to be painted, based and reasonably wysiwyg. This means that all pistols and grenades don't need to be visibile on the models, but all of their optional wargear such as special weapons or standards need to be modelled.
- If you're using scratchbuilt models or conversions made out of different miniatures to be used with count as -purposes the models need to depict the unit they're representing when it comes to the armament and "feel" of the unit. We will happily evaluate such conversions beforehand. The organizer reserves the right to remove from play any models deemed inappropriate to uphold the hobby spirit and atmosphere.

Saturday's Timetable

08:30 Sign-up
09:00-12:30 Game 1
12:30-13:30 Lunch break
13:30-17:00 Game 2
17:00-20:30 Game 3

Sunday's timetable

09:30 Sign-up
10:00-13:30 Game 4
13:30-14:30 Lunch break
14:30-18:00 Game 5
18:30 Awards Ceremony


Signing up

The sign-up includes the two-day pass to PoroCon 2016 as well as the participation in the Helsinki Grand Tournament. You can sign up by either

A) Buying the ticket from Poromagia.com tai B) Buying it from the store on Tuesday's Fight Club gatherings.

The ticket is entirely virtual and will convert to organizer's name list on the door, so you don't need to have any documents with you after you've completed the payment. If you're buying the ticket online, select "Nouto kaupalta/Pick up from the store" as the delivery option so you won't be charged on shipping. If you use someone else's account to buy the ticket, it's better to notify War Head in advance.

Hobby Spirit and Painting

In addition to victory points, we award additional points based on the players' hobby efforts. The painting is judged during Saturday's lunchbreak, when players will assemble their armies in a suitable parade formation on the tables they fought on on the first round. The judging is influenced by the painting level, basing and other details, such as conversions or display solutions. The judging also takes into account the relevance of the background story and other "lore elements" of 40K. You will receive 1,3 or 5 points.

1: Good effort! The models count as painted and their bases have been finished.
3: Worth a handshake! The army is a nice, uniform entirety! There's a lot of effort and the troops look finished.
5: Commendation! The army turns heads and is exceptionally cool and noteworthy.

As in all War Head tournaments we will award the Best Army with a special prize. Armies that have been painted as a third party commissions do not count towards the Best Army prize, but will be awarded painting points as normal.

On the floor judging

The tournament has judges, but the players along with their rulebooks are ultimately responsible that the rules are played right. Usually the rulebook contains the answer, so consult your book before you ask the judge. Any unclear situations or rules problems are first met with solutions from ETC FAQ. The judge will solve any judgemental issues such as Line of Sight -arguments.



Building your army

The tournament is played with Battle Forged armies. The maximum points size depends on the Codex you choose. Armies that contain units from multiple Codices will be limited according to the lowest points limit (so an army list that contains a detachment from Codex: Harlequins and a formation from Codex: Eldar cannot contain more than 1500 points).

1500
Codex: Eldar Craftworlds

1650
Codex: Space Marines

1750
Codex: Tau Empire
Codex: Chaos Daemons
Codex: Dark Angels
Codex: Necrons
Codex: Imperial Knights
Codex: Tyranids
Codex: Space Wolves

1850
Codex: Astra Militarum
Codex: Cult Mechanicus
Codex: Dark Eldar
Codex: Grey Knights
Codex: Inquisition
Codex: Khorne Daemonkin
Codex: Orks
Codex: Skitarii

1950
Codex: Adepta Sororitas
Codex: Harlequins
Codex: Chaos Space Marines
Codex: Blood Angels
Codex: Legion of the Damned
Codex: Militarum Tempestus

Dataslates Cypher and Officio Assassinorum do not affect the points limit.

Army lists need to be returned in advance to contact@gowarhead.com by Thursday the 12th of May the latest. Try to fit each unit on its own single line on the page. The standard equipment of the unit is not listed, only the weapons and wargear acquired as options. Remember to mark down who's your Warlord, which Detachments you're using and which Dedicated Transport belongs to which unit. The organizer will print the army lists for the players to use. Any players who fail to deliver their army list in time will get 0 Victory Points out of their first game.

Armies are constructed using the latest releases from Codices, Codex Supplements, White Dwarfs, Webstore Exclusive Datasheets, single Dataslates and campaign supplements. Escalation and the Shield of Baal's Fighter Ace bonuses are forbidden.

Army can include a maximum of three Detachments. When using Detachments that consist of Formations (such as Necron Decurion, Eldar Warhost or Space Marine Gladius Strike Force) they count as two Detachments. Adeptus Mechanicus War Convocation, Space Wolves the Wolves Unleashed and Company of the Great Wolf also take up two Detachment choices. The army cannot include two Combined Arms Detachments.

The army can include one Fortification, if the Detachments included have a Fortification Slot. The allowed Fortifications are Aegis Defense Line, Imperial Bastion and Skyshield Landing Pad which can take Comms Relay, Icarus Lascannon or Quad-Gun as options.

Forge World units that are not Super Heavy Vehicles or Gargantuan Creatures are allowed, if they can be included as a part of up-to-date Codices. They need to have a listed Battlefield Role (HQ, Elites, Troops, Fast Attack, Heavy Support, Lord of War). Any units with the "Experimental Rules" stamp are forbidden, as are all Forge World's own army lists and Chapter Tactics.

Players using Forge World units have to be absolutely certain that they're using the latest and up-to-date rules that are in every way compatible with their current "Parent Codex". Any units that are being played with outdated rules will be removed from play. The player needs to have the rules of all of his Forge World units to show to his opponent during the games. Players utilizing Forge World units are expected to be especially aware of their troops' current rules because of their exotic nature.

GT Special Rulings

- Mysterious Objectives and Mysterious Terrain is not used.
- Invisibility-blessed units are targeted with WS and BS of 1, which means they can be targeted with Blasts and Template weapons.
- Re-rolled 2+ Armour-, Cover- or Invulnerable save only succeeds on a 4+.
- Warp Spiders can only be taken as a part of a Combined Arms Detachment.
- Warp Spiders can only perform a single Flickerjump per turn.
- The army can only include one Super Heavy Vehicle or a Gargantuan Creature. If the army doesn't include any units with Psyker or Brotherhood of Psykers, it may include an additional Super Heavy Vehicle or a Gargantuan Creature, if the used detachments have a suitable Battlefield Role Slot available.



Scenarios and Victory Points

All of the rounds in the tournament will include a Maelstrom of War mission, Eternal War mission, Kill Points mission and a Secondaries mission.

Eternal War, Maelstrom and Kill Points start from 3-3 Tournament Points situation. Secondaries start from 1-1 situation. Any 1 point difference in each mission category is counted as +1/-1 system in winner's favor.

The winner of the Eternal War mission receives a maximum of 6 Tournament Points.

The winner of the Maelstrom of War mission receives a maximum of 6 Tournament Points.

The winner of the Kill Point mission receives a maximum of 6 Tournament Points.

Secondaries Mission: All of the missions use the three secondary missions from the Rulebook. The player that gains more secondary mission VP's receives 2 Tournament Points. Any external Victory Points from Warlord Traits or Army Special Rules are counted to this mission category.

Eternal, Maelstrom & Kill point missions

Difference/Tournament Points
0 3-3
1 4-2
2 5-1
3+ 6-0

Secondaries

Difference/Tournament points
0 1-1
1+ 2-0

Player destroying his opponent's entire army automatically wins 20-0.

Maelstrom of War -rulings

- All players use the standard Tactical Objectives deck with Recon removed.
- Random D3 Victory Points gained from a card always counts as 2 VP's.
- A card that cannot be achieved by any means during the game can be exchanged immediately after it's drawn.
- Players can achieve a maximum of three cards during their turn.
- Player cannot achieve the same number of Secure Objective X twice during his turn.

Scenarios

War 1: Marbo: First Blood
Deployment: Hammer and Anvil
Eternal War: Crusade (4), Objectives 1-4 are worth of 3 points for this mission.
Maelstorm of War: Cleanse and Control
Secondaries: First Blood, Slay The Warlord, Linebreaker

War 2: Whirlwindtalkers
Deployment: Vanguard Strike
Eternal War: Big Guns Never Tire (4), objectives 1-4 are worth of 3 points and each destroyed Heavy Support unit is worth of 1 points for this mission.
Maelstorm of War: Spoils of War
Secondaries: First Blood, Slay The Warlord, Linebreaker

War 3: Apocalypse DoW
Deployment: Dawn of War
Eternal War Tehtävä: Emperor's Will, Objectives 1-2 are worth of 3 points for this mission and they are placed after the deployment zones have been determined.
Maelstorm of War: Deadlock
Secondaries: First Blood, Slay The Warlord, Linebreaker

War 4: Tears of the Shadowsun
Deployment: Hammer and Anvil
Eternal War: The Scouring, Objectives 1-6 are worth of 2 points for this mission and the destroyed Fast Attack -units are worth of 1 point for this mission.
Maelstorm of War: Contact Lost
Secondaries: First Blood, Slay The Warlord, Linebreaker

War 5: Thunderhawk Down
Deployment: Vanguard Strike
Eternal War: The Relic, separate marker, other objectives cannot be placed within 12". Worth of 6 points for this mission.
Maelstorm of War: Tactical Escalation
Secondaries: First Blood, Slay The Warlord, Linebreaker

Start-up Sequence

1 Players agree on how the terrain is played.
2. Roll-off for the objective placement. Winner decides who places the marker first.
3. Roll-off for the deployment zones. Winner picks his.
4. Roll for Warlord Traits.
5. Roll for Psychic Powers.
6. Roll for Night Fight.
7. Roll to see who deploys first. The player deploying first gets to decide who starts the game.
8. Deployment.
9. Infiltrators.
10. The decision on who goes first.
11. Scout moves.
12. Seize the Initiative.

Bring along

Painted and wysiwyg army with any accessories.
Maelstrom of War Deck and six numbered Objective Markers.
Dice, Templates, Rulebook, your army's FAQ
All rules for all your units, Detachments and Formations
A tray or a board that you can use to move your army between tables
Lunch or cash

Presented by War Head & Nopat & Taktiikka Ry.
www.nopat.fi